Gebeurtenissen meten met Google Tag Manager

Met Google Tag Manager kun je gemakkelijk gebeurtenissen meten op je website. Voorheen was hier al snel een developer voor nodig, omdat er in het script van de website gewerkt moest worden. Met Google Tag Manager is dat grotendeels verleden tijd.

Je kunt nu allerlei tags aanmaken en deze beheren vanuit één platform. Daarnaast biedt het een ongekende hoeveelheid mogelijkheden voor het in kaart brengen van gebeurtenissen op je website. Zo kun je ervoor zorgen dat de belangrijkste call-to-action buttons gemeten worden om te kunnen nagaan welke het meest effectief zijn of om het conversiepad verder uit te diepen. Dit trechteren is van grote waarde omdat dit de kansen voor optimalisatie in kaart brengt. Als marketeers smullen we dan ook van deze mogelijkheid want het geeft ons nog meer mogelijkheden en maakt ons minder afhankelijk van derden.

Opbouw van de tag in Google Tag Manager

Een tag bestaat altijd een tag configuratie en een trigger. In de tag configuratie geef je de naam van de gebeurtenis, de actie en het label op. Let op dat je dit duidelijk omschrijft, want dit is ook de benaming hoe je deze terugvindt in Google Analytics. Heb je dus meerdere vergelijkbare gebeurtenissen, splits deze dan duidelijk in de omschrijving op.
Google Tag Manager tag
De trigger is de actie die gedaan moet worden voor het overhalen van de trekker, zodat deze geregistreerd wordt. Door middel van variabelen ga je deze trigger inrichten. Het kan zo zijn dat een trigger aan meerdere variabelen moet voldoen. Variabelen zijn filters die je instelt voor de trigger om deze te definieren. Zo kan het zijn dat de trigger een bepaalde URL bevat met een bepaald element en dit element (button/tekst/link/afbeelding) weer uit twee verschillende te laden waarden bestaat. In dat geval heb je al snel met drie variabelen te maken. Pas als aan al deze variabelen is voldaan wordt een actie daadwerkelijk gemeten.

Meestal zit er achter een actie (aanvraag of aankoop) een bedankpagina. Deze heeft als functie om de bezoeker attent te maken op het feit dat de actie geslaagd is. Voor ons als marketeers heeft het de functie om gemakkelijk een actie te kunnen registreren. Je geeft in de trigger aan dat indien de bedankpagina URL geladen wordt de actie als voltooid beschouwd kan worden. Het kan voorkomen dat er geen bedankpagina aanwezig is, in dat geval wordt het vaak iets complexer om de actie te meten. Je kunt dan bijvoorbeeld de klik naar het invulformulier als actie opgeven, maar hoe vaak gebeurt het niet dat bezoekers afhaken in deze fase? Je meet dan eigenlijk niet een compleet voltooide actie zoals je deze gemeten wilt hebben. Het is dan zaak om te zoeken naar parameters die er wel voor zorgen dat de actie als voltooid gemeten kan worden. Hiervoor kan je zelf eventueel variabelen aanmaken waarin je precies de waarden kan invullen die de actie als voltooid zullen meten.

Voorbeeld weergeven

Met de voorbeeld functie kun je na het installeren van de tags kijken of deze ook functioneren zoals bedoeld. Erg gemakkelijk, want een klein foutje in het script kan er al voor zorgen dat er niets of verkeerd gemeten wordt. In de voorbeeld modus kan je tevens ook kijken hoe je een tag moet benoemen, door te klikken op het element wat je graag gemeten wilt hebben. Dit is met name van belang voor het instellen van variabelen onder de trigger. Vergeet nadat de tag gecontroleerd is niet om deze te publiseren. Dit doe je simpel door op de knop publiseren te klikken en de stappen te vervolgen. Je tag is dan met succes geplaatst en acties kunnen vervolgens terug gevonden worden in Google Analytics.

Google Tag Manager

 

Gebeurtenis als doel instellen

Nu je de gebeurtenissen terug kunt vinden binnen Google Analytics is het ook mogelijk deze als doel in te stellen. Hiermee leg je een gebeurtenis vast als een conversie en dit is toch het uiteindelijke doel voor het inzichtelijk maken van de ROI (rendement op investering). Voor het instellen van een gebeurtenis als doel ga je binnen Google Analytics naar beheer / doelen. Je kunt vervolgens kiezen voor een gebeurtenis en vult bij de doeldetails de tag configuratie omschrijving in. Binnen Google Analytics geef je een waarde in de gewenste valuta. Zo kan een aanvraag voor u bijvoorbeeld €50,- waard zijn.

Nu we dit weten kunnen we als laatste stap de doelen vanuit Google Analytics importeren in Google Adwords. Op deze manier koppelen we advertentie uitgave aan de doelen en zijn waarden. Binnen Google Analytics kun je nu bij het kopje aquisitie/Adwords precies zien of er een directe conversie heeft plaatsgevonden dankzij de inzet van Google Adwords.

doeldetails Google Analytics

Kortom

Google Tag Manager biedt vele mogelijkheden voor het inzichtelijk maken van gebeurtenissen op je website. Voor een compleet beeld van de website prestaties en het in kaart brengen van je rendement op investeren, is het zeker aan te raden om hier mee aan de slag te gaan. Meld je aan bij Google Tag Manager.

Tip anderen & share

One thought on “Gebeurtenissen meten met Google Tag Manager

  1. Jan v Gaalen Reply

    Goede en duidelijke uitleg. Ik wist dat je gebeurtenissen kon meten, maar nu is het ook duidelijk dat je dit in analytics terug kunt halen en als doel kunt integreren. Tagmanager is denk ik voor de meeste wel aan te raden, je kunt er nog zoveel meer mee. Top!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *