Hoe SEO invloed heeft op SEA

SEO omvat het optimaliseren van de website voor zoekmachines. Er zijn vele onderdelen van zoekmachine optimalisatie (SEO) die er voor zorgen dat een website beter gaat presteren binnen zoekmachines. Denk aan de juiste teksten, met de juiste zoekwoorden, een duidelijke URL structuur of de snelheid van de website.

Wat betekend een goede positie?

Een goede positie geeft eigenlijk aan dat de zoekmachine de website(pagina) relevant vindt voor de zoekopdracht. Een zoekmachine wil altijd het beste resultaat tonen, omdat dit de gebruikerservaring ten goede komt. Dit geldt voor zowel organische als betaalde resultaten. Niet vreemd dus dat een goede SEO invloed heeft op SEA, aangezien ze beide streven naar een zo relevant mogelijk resultaat.

Binnen zoekmachine optimaliseren (SEO) spreken we over een pagerank. Dit geeft de positie binnen de organische resultaten weer voor een bepaalde zoekopdracht. Deze pagerank wordt toegekend vanuit het algoritme van zoekmachines. Een aantal onderdelen die bijdragen aan een betere pagerank zijn bekend, maar daarnaast is er ook nog veel niet bekend. Dit is uiteraard het geheim van een zoekmachine. Aangezien zij zelf ook concurrenten hebben is het ook wel begrijpelijk dat niet alles wordt prijsgegeven.

invloed SEO op SEA

Binnen zoekmachine adverteren (SEA) spreken we over een quality score. Dit is een score die aangeeft in hoeverre de advertentie aansluit bij de zoekopdracht. De quality score bestaat hoofdzakelijk uit:

  • Verwachte klikfrequentie
  • Advertentierelevantie
  • Ervaring op bestemmingspagina

Met name het laatste punt komt binnen zoekmachine optimalisatie (SEO) terug. Je bent dan immers al aan het focussen op een zo relevant mogelijke pagina, toegespitst op het onderwerp en het gebruik van de juiste zoekwoorden. Dit zal de ervaring op de bestemmingspagina ten goede komen. Indirect heeft dit weer gevolgen voor de andere twee punten.

Het veilingsysteem

Binnen zoekmachine adverteren wordt de biedprijs altijd aangeduid op basis van CPC (cost per click). Dit houdt in dat er alleen betaald hoeft te worden indien er een klik op de advertentie plaatsvindt. Voor ieder zoekwoord die je instelt binnen je advertentie wordt een CPC toegekend. Dit kan je zelf doen, of dit kan je door de zoekmachine laten bepalen. Deze bepaald dan de beste CPC voor jouw zoekwoord. Dit zijn biedstrategieën die je kunt instellen.

Iedere keer dat een persoon een zoekopdracht uitvoert binnen een zoekmachine gaat deze een veilingsysteem starten. Dit veilingsysteem bepaald in eerste instantie of jouw advertentie wel of niet getoond wordt als iemand een zoekopdracht uitvoert. Zo kan het zijn dat de concurrent een betere advertentie kan tonen, het budget op is of dat er is ingesteld de advertentie op bepaalde tijden niet te tonen. Daarnaast zijn er nog vele andere oorzaken waarom een advertentie niet getoond wordt.

Wordt de advertentie wel getoond dan wordt in een fractie van seconden bepaald welke positie de advertentie krijgt. Goed om te weten is dat niet het hoogste bod de uiteindelijke positie bepaald, maar dit slechts een onderdeel is. Zo kan het dus uiteindelijk zijn dat een advertentie met een lager bod, maar een betere quality score, een hogere positie bemachtigd.

Dankzij de inzet van SEO is het dus mogelijk een betere quality score te krijgen. Hiermee kan SEO dus echt een bijdragen leveren aan lagere kosten voor SEA.

Tip anderen & share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *